De Chhipa-gemeenschap van blokdrukkers

  • Geplaatst op
  • Door Sandra Blok
  • 0
De Chhipa-gemeenschap van blokdrukkers

In Kaladera, een dorp ten noordwesten van Jaipur in Rajasthan, hebben houtsnijders, verfmakers en drukkers onze zijden sjaals gemaakt.

Eerst is de houtsnijder aan de slag gegaan, aan de hand van een tekening die we opstuurden. Met minutieuze precisie kerft hij uit een stuk teakhout de contouren van het ontwerp. Volgens maakt hij de “filler”, het drukblok van het ontwerp dat later dient om een kleipasta aan te brengen waar verf niet doorheen dringt.

Plantaardige verfstoffen

De plantaardige verfstoffen worden dag in dag uit verzorgd. Vooral indigo heeft constante aandacht nodig. Het mengsel waarin de plant Indigofera tinctoria fermenteert, moet op de juiste temperatuur blijven en regelmatig worden doorgeroerd. Myrobalan, ofwel Kerspruim is een gele kleurstof maar werkt ook als natuurlijk fixeermiddel. 

Het is de vierde generatie van de Chhipa-gemeenschap die hier aan het werk is. Op een groot stuk grond, dat particulier ter beschikking gesteld is, werken ze dag in dag uit aan het bedrukken van stof met plantaardige verf.

Ambachtelijk is duurzaam en verbindt

Onze partner is Meeta. Zij heeft haar eigen kledinglabel en is tevens is de spil tussen de makers en afnemers zoals wij. Al zo’n dertig jaar initieert ze projecten om ambachtsmensen in India aan werk te helpen. Hún werk, welteverstaan, de ambachten die ze tot in de puntjes beheersen. Veel ambachtsmensen leven in India structureel onder het bestaansminimum. De grootschalige industrialisatie van de textielsector heeft hen buitenspel gezet. Hun ambachtelijke, duurzame manier van werken is al duizenden jaren oud en is altijd het bindmiddel geweest tussen gemeenschappen. Meeta helpt dit in stand te houden en werkt al ruim 25 jaar met de mensen van de Chhipa-gemeenschap.

Kleipasta die verf tegenhoudt

Terug naar de sjaals. De blokdrukker begint met het bedrukken van de contouren van het ontwerp op de ongeverfde zijde. Dan volgt een verfbad. De stof droogt in de zon voor ronde twee. Met het tweede blok brengt de drukker een pasta aan van een heel speciale klei, gom en limoen. De klei komt van de bodem van een rivier waar insecten een stof uitscheiden door het eten van tarwe. Precies díe stof maakt het perfecte mengsel: het is makkelijk uitwasbaar maar houdt wel de verf tegen. Hetzelfde kan ook met was worden gedaan, dan heet het Batik. Deze methode heet Dabu.

De stof wordt voor een tweede keer geverfd en gedroogd. De kleipasta droogt ook op en kan van de stof geschraapt worden. Als alles goed is gewassen, is de stof klaar voor de kleermaker die er sjaals van maakt.

"Bedrukkenen

Speciaal floraal ontwerp

Het ontwerp is van de hand van beeldend kunstenaar Antoinette Leune. Ze woont en werkt in Oosterbeek. Haar schilderijen van met name ingezoomde details van inheemse flora zijn kleurrijk en krachtig. Voor deze sjaal viel de keuze op de zaaddozen van de Springbalsemien, ofwel de Himalayan balsam, een plant die via India hierheen gekomen is. Een echte Via India plant dus.

Antoinette Leune

De charme van imperfectie

Alles aan de sjaals is 100% handwerk. Ook de zijde zelf. Dit kun je lezen in het blog over Madhulika’s zijdekwekerij. Als gevolg daarvan hebben ze niet de regelmaat van machinaal geproduceerde sjaals. Er kunnen sporen inzitten van het handwerk, kleine spatjes en lijntjes. Deze imperfecties zijn wat ons betreft de charme van handgemaakt.

De opbrengsten van de sjaals komen goed terecht: zowel Meeta als Madhulika investeren winst die gemaakt wordt weer in de gemeenschap.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »